Skip to main content

Co zrobić by zasnać?

Masz problemy ze snem? Nie jesteś jedyny!

Duża część populacji ma problemy z zasypianiem i bezsennością. Istnieje wiele porad dotyczących snu, zasypiania. My przygotowaliśmy dla ciebie najważniejsze wskazówki na dobry sen i świeży początek dnia.

Przed snem: uspokój się

W sypialni: Przygotuj wszystko pod kątem spania

Spokój w sypialni: Hałas może być przyczyną niespokojnego snu lub może utrudnić samo zaśnięcie, ponieważ w takich warunkach wydzielane są hormony stresu: kortyzol i adrenalina. Należy zatem dopilnować, aby sypialnia była możliwie cichym miejscem i usunąć z niej niepotrzebne źródła dźwięku.

Ciemność w pokoju: Światło także zaburza sen, ponieważ zakłóca wydzielanie hormonu snu – melatoniny. Dlatego niezwykle ważne jest, aby pozbyć się jak największej liczby źródeł przeszkadzającego światła, tak by sypialnia była możliwie ciemna.

Temperatura sypialni: Nie ma optymalnej temperatury dla snu – można jednakże ustalić temperaturę komfortową. Dla każdego jest ona inna. Wiele osób śpi przy otwartych oknach, podczas gdy inni chodzą spać jedynie w przyjemnym cieple. W każdym przypadku ważne jest zachowanie dopływu tlenu i odpowiednia wilgotność. Najlepszą metodą na osiągnięcie tego jest porządne przewietrzenie sypialni przed snem.

W łóżku: tylko sen

Sen, tylko sen. Czytając, oglądając telewizję, rozmawiając przez telefon lub jedząc w łóżku szkolisz swój organizm i umysł: podświadomie, z czasem, przestajesz traktować łóżko jako miejsce wyciszenia i snu, a zamiast tego staje się ono dla ciebie miejscem działania.

Zachowaj spokój

Nie powinieneś traktować snu jako „obowiązku”. Jeśli uświadomisz sobie, że możesz spać, ale nie musisz, osiągniesz stan odprężenia i wypoczynku. Jeśli nie chce ci się spać, możesz także wstać i usiąść wygodnie w swoim ulubionym fotelu z książką. Dzięki temu zdejmiesz z siebie presję – relaks dobrze ci zrobi i ułatwi zaśnięcie.

1 European Union herbal monograph on Valeriana officinalis L., radix EMA/HMPC/150848/2015, 2 lutego 2016 r.